Examenfeest

De eindexamens zijn eindelijk voorbij, oftewel de examenfeestjes komen om de hoek kijken. Leuk om te bezoeken, maar organiseren….. We’ve saved your ass. Gebruik deze tips en je zorgen zijn voorbij.

Een examenfeest organiseren? Volg deze stappen!

  1. Nadenken
    Het moeilijkste van dat organiseren is nog wel het nadenken vooraf. Ga je het feest alleen organiseren, of toch liever met een groep(je) vrienden? Beide scenario’s hebben voordelen. Met het alleen organiseren vang je alle cadeaus zelf en draait het feest om jou. Ook bespaart het veel overleggen. Maar een feest zelf organiseren kost veel tijd. Daarnaast kan je bij een gezamenlijk feest de kosten verdelen en is de voorbereiding een stuk leuker.
  2. Datum prikken
    Een digitale datumprikker (klik) voldoet in de meeste gevallen niet. Dus probeer rekening te houden met andere examenfeestjes en populaire feesten. Want niets is zo irritant als een avond met alleen partyhoppers.
  3. Locatie
    Nu nog een plek zoeken waar je het feest ongestoord kunt voortzetten tot in de late uurtjes. Optimaal is je eigen huis, of dat van een vriend(in). Maar niet altijd zijn er aardige buren, of soms zelfs slapende buurkindjes. Let dan wel goed op als je kijkt naar een externe locatie, en bezoek deze vooral vantevoren. Want sommige ingehuurde feestlocaties worden al snel als een lame bruggersfeestje ervaren. PS: Organiseer je je feest thuis? Stuur je buren dan nog even een briefje vooraf. Helpt vast!

4. Guestlist
Ten tijde van het internet is een geschreven briefje gelukkig niet meer nodig. Een facebookeventje aanmaken is slechts een kwestie van even klikken. Vergeet niet je event op privé te zetten, want Waarom-ben-ik-niet-uitgenodigd-smsjes zijn niet prettig. Laat iedereen ook de aanwezigheidsbutton gebruiken.

5. Hoeveel bier?
Dan blijft één van de grootste moeilijkheden over: hoeveel bier, wijn, chips, cola en bitterballen moet ik inslaan? Dat is (wetenschappelijk gezien) regioafhankelijk. Toch is onze ervaring dat er gemiddeld zo’n 6 flesjes bier worden gedronken en 4 glazen (droge witte) wijn. Voer dat in in de partycalculator, en je hebt gelijk een prijsschatting.

6. Muziek We hoeven je natuurlijk eigenlijk niet te vertellen dat je van te voren ook voor een playlist moet zorgen. Maar vergeet dan niet de klassiekers! Daarnaast is het afhankelijk van het aantal mensen dat komt ook misschien nodig om apparatuur in te huren.

7. Opsmuk
Last but not least: de aankleding van het feest. Ballonnen en slingers zijn geen vereiste, maar het is wel belangrijk na te denken over zitplaatsen en verlichting. Iedereen moet natuurlijk wel een zitplek (kunnen) hebben. Daarnaast kan ook een partytent erg handig zijn. En het aller-allerbelangrijkste: een bierkoelkast. Want lauw bier is echt niet te zuipen.